Θέατρο

Κατά φαντασίαν ασθενής – Κριτική θεάτρου

Το έργο Κατά φαντασίαν ασθενής του Μολιέρου, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1673, ασκεί κριτική πάνω στην υποκρισία της κοινωνίας και την ανθρώπινη φύση. Η εν λόγω παράσταση καταφέρνει να ανανεώσει και να φέρει αυτά τα θέματα στο σήμερα.

Ο κεντρικός χαρακτήρας, ο Αργκάν, είναι ένας πλούσιος άνδρας που έχει πειστεί ότι είναι βαριά άρρωστος, παρά το γεγονός ότι η υγεία του είναι καλή. Εξαιτίας αυτής της φανταστικής του ασθένειας, γίνεται έρμαιο των γιατρών και των φαρμακοποιών, που εκμεταλλεύονται την αφέλειά του. Η υπόθεση περιπλέκεται όταν ο Αργκάν αποφασίζει να παντρέψει την κόρη του με έναν γιατρό, παρά τη θέλησή της, μόνο και μόνο για να εξασφαλίσει συνεχή ιατρική φροντίδα. Μέσα από ευτράπελα και κωμικές καταστάσεις, το έργο αναδεικνύει την ανοησία της υπερβολικής ανησυχίας για την υγεία και την υποκρισία της κοινωνίας.

Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΜΑΤΙΑ

Ο Αιμίλιος Χειλάκης, αναλαμβάνοντας και τον ρόλο του σκηνοθέτη, δίνει στο έργο μια φρέσκια, σύγχρονη αισθητική ματιά. Αναδεικνύει τα έντονα κωμικά του έργου, διατηρώντας όμως την καυστική κριτική στάση του Μολιέρου. Η ισορροπία ανάμεσα στην κωμωδία και τη σοβαρότητα είναι υποδειγματική. Συγχρόνως γελάμε με την ανθρώπινη ανοησία ενώ ταυτόχρονα προβληματιζόμαστε για την παρακμή της κοινωνίας.

Η ελεύθερη απόδοση μας μεταφέρει σε μια σύγχρονη εκδοχή του έργου. Η παράσταση, όμως, δεν χάνει την αυθεντικότητα και το βάρος του πρωτότυπου κειμένου, ενώ παράλληλα προσφέρει μια αίσθηση ανανέωσης, κάνοντας το έργο προσιτό και κατανοητό για το σύγχρονο κοινό. Ο Χειλάκης κατάφερε να αναδείξει την κωμική πλευρά του έργου χωρίς να θυσιάσει την κριτική του διάσταση.

Η ερμηνεία του Αιμίλιου Χειλάκη στον ρόλο του Αργκάν, του υποχονδριακού πρωταγωνιστή, είναι πολύ αξιόλογη. Αποτυπώνει με μαεστρία τη νευρωτική προσωπικότητα του Αργκάν, που βρίσκεται σε μια συνεχή κατάσταση άγχους και φόβου για την υγεία του. Η απόδοση του Αργκάν ήταν πολυδιάστατη και κατάφερε να με κάνει να γελάσω, να τον λυπηθώ και να αναλογιστώ τις βαθύτερες φοβίες που κρύβει ο χαρακτήρας. Ο Χειλάκης ενσάρκωσε έναν άνθρωπο που, έχοντας καταληφθεί από τον φόβο του θανάτου και την υποχονδρία, γίνεται ταυτόχρονα αστείος και τραγικός.

Η υπόλοιπη ομάδα των ηθοποιών τον πλαισιώνει ιδανικά, δημιουργώντας ένα σύνολο που λειτουργεί αρμονικά και δυναμικά.

Τα κουστούμια δένουν με το κλίμα της παράστασης καθώς η σχεδιάστρια κατάφερε να συνδυάσει την παραδοσιακή ενδυματολογική αισθητική της εποχής που γράφτηκε το έργο με μοντέρνα στοιχεία.

Το σκηνικό ήταν κάτι σαν λουτρό που αντικατόπτριζε τέλεια τον χαρακτήρα του Αργκάν και την εμμονή του με την υγεία του. Ένα κρεββάτι για μασάζ, ένα τραπέζι και μια μπανιέρα, ένα μηχάνημα που έκανε φυσαλίδες για αφρολουτροθεραπεία.

Η παράσταση δίνει μια ενδιαφέρουσα οπτική σε ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου θεάτρου. Η προσέγγιση του Χειλάκη, που συνδυάζει τον σεβασμό προς το πρωτότυπο κείμενο με μια σύγχρονη ευαισθησία και δημιουργικότητα, αναδεικνύει όλες τις διαχρονικές αρετές του Μολιέρου, ενώ παράλληλα ανανεώνει το ενδιαφέρον για το έργο.

Ο Αιμίλιος Χειλάκης, ως ηθοποιός και σκηνοθέτης, μας υπενθυμίζει γιατί το θέατρο παραμένει μια τόσο ισχυρή και συναρπαστική τέχνη, ικανή να μας κάνει να γελάμε, να σκεφτόμαστε και να αισθανόμαστε με έναν μοναδικό τρόπο.

Ένα έργο επίκαιρο που αναφέρεται σε θέματα όπως η εκμετάλλευση της υγείας, σωματικής και ψυχικής, από επιτήδειους, η θυματοποίηση κάποιων ανθρώπων για να τραβήξουν την προσοχή, οι οικογενειακές σχέσεις.

Η παράσταση αυτή επιβεβαιώνει τη διαχρονικότητα του έργου του Μολιέρου και τη δυνατότητα του θεάτρου να προσαρμόζεται και να επανερμηνεύεται με τρόπους που αφορούν την εκάστοτε εποχή.

Αν και προτιμώ τα κλασσικά έργα στην πιο παραδοσιακή εκδοχή τους, βγήκα από το θέατρο γεμάτη σκέψεις και έντονα συναισθήματα.

Πληροφορίες παράστασης

Περιοδεία

Σκηνοθεσία – Διασκευή: Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

Ελεύθερη απόδοση: Μανώλης Δούνιας

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς

Κοστούμια: Αλεξία Θεοδωράκη

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Κίνηση: Έλενα Γεροδήμου

Βοηθός σκηνοθετών: Θάνος Χατζόπουλος

Γραφιστική επιμέλεια: Δημήτρης Γκέλμπουρας

Social Media: Renegade Media

Παραγωγή: Τεχνηχώρος

ΠΑΙΖΟΥΝ: Αιμίλιος Χειλάκης, Αθηνά Μαξίμου, Μυρτώ Αλικάκη, Θοδωρής Ρωμανίδης,

Νίκος Γκέλια, Βίκυ Διαμαντοπούλου, Γιώργος Ζυγούρης, Δημήτρης Φιλιππίδης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *