Νέες κυκλοφορίες βιβλίων που ξεχώρισα
Δεκέμβριος. Τι πιο ωραίο να έχουμε συντροφιά ενδιαφέροντα βιβλία αλλά και να τα χαρίσουμε ως δώρο στα αγαπημένα μας πρόσωπα! Αυτές είναι μερικές από τις νέες κυκλοφορίες βιβλίων που ξεχώρισα. Υπάρχουν πολλά ακόμα ενδιαφέροντα βιβλία, νέα και παλιά, και θα χαρώ να ακούσω και τις δικές σας προτάσεις.
Προτάσεις βιβλίων
Λογοτεχνία
Ορωνόκος ή ο δούλος βασιλιάς
Ο Ορωνόκος είναι η ιστορία της αιχμαλωσίας και της εξέγερσης ενός Αφρικανού πρίγκιπα με ευρωπαϊκή παιδεία, που πουλιέται σκλάβος στην αγγλική αποικία του Σουρινάμ, αλλά και η εξιστόρηση του έρωτά του με την Ιμοΐνδα. Η συγγραφέας, ακροβατώντας ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία, ανάμεσα στο ρομάντσο και την καταγγελία της δουλείας, συγκεντρώνει στο κείμενό της μια σειρά από αμφισημίες και αντιθέσεις: η αποικιοκρατία και η ευρωπαϊκή συνείδηση, η δουλεία και η πολιτική εξουσία, ο Αφρικανός ευγενής και η γυναίκα αφηγήτρια, αλλά κυρίως ο ρόλος της αφήγησης και η αλήθεια των γεγονότων.
Διάλυση
Αγγλία, 1537. Η Μεταρρύθµιση βρίσκεται προ των πυλών, φέρνοντας σαρωτικές αλλαγές στη χώρα. Ξηµερώνει µια νέα τάξη πραγµάτων µε βάρβαρους νόµους, στηµένες δίκες και απάνθρωπες τιµωρίες.
Με εντολή του Τόµας Κρόµγουελ, επίτροποι αποστέλλονται στα µοναστήρια όλης της χώρας πιέζοντας για την εκχώρησή τους στο βασιλιά, µε σκοπό τη διάλυσή τους. Όµως η κατάσταση ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, όταν στο µοναστήρι του Σκάρνσι ένας από τους αξιωµατούχους του Κρόµγουελ βρίσκεται αποκεφαλισµένος. Την άγρια δολοφονία του διαδέχονται κι άλλα αποτρόπαια γεγονότα, που διαταράσσουν την ήδη τεταµένη ισορροπία.
Ο άνθρωπος που αγαπούσε πολύ τη λογοτεχνία
Ποια μπορεί να είναι άραγε η κατάληξη μιας στημένης κρατικής δημοσκόπησης με θέμα τις συνθήκες διαβίωσης σε μια πόλη της Σοβιετικής Ένωσης, όταν ένας τυπικός δημόσιος υπάλληλος περνάει την πόρτα ενός φωτογράφου που εννοεί να απαντήσει στο σχετικό ερωτηματολόγιο ορμώμενος αποκλειστικά και μόνο από τη λογοτεχνία;
Η νουβέλα Ο άνθρωπος που αγαπούσε πολύ τη λογοτεχνία, που μας έρχεται από τη «μικρούλα Γεωργία», είναι ένας ακατάπαυστος ύμνος στην υψηλή λογοτεχνία και στους μεγάλους συγγραφείς −ο Θερβάντες έχει την τιμητική του−, αλλά και ένα βαθύτατα πολιτικό έργο.
Γένεσις
Σε ένα ειδυλλιακό νησί της Ελλάδας, μια νεαρή αντιεισαγγελέας –γόνος περίφημης δικαστικής δυναστείας– θα ανακαλύψει μια πλεκτάνη που συνδέει τη δικαστίνα μητέρα της με ένα κύκλωμα παρανόμων, το οποίο λυμαίνεται τον τουρισμό, τη βαριά βιομηχανία του τόπου.
Στην εξιχνίαση των εγκλημάτων θα εμπλακεί κι ένας γιατρός που μέχρι πρόσφατα ακολουθούσε αποστολές σε ριψοκίνδυνα μέρη του πλανήτη. Δυο κόσμοι διαφορετικοί σε ταραγμένη έλξη, ενώ ανακαλύπτουν διαρκώς άγνωστες πτυχές του παρελθόντος.
Πορφυρό Πέλαγος
Η Ρόδη, ένα χαρισματικό κορίτσι από το Κιρκιντζέ, βρίσκεται καταμεσής στη δίνη της Μικρασιατικής Καταστροφής κυνηγημένη από Τσέτες και Τουρκοκρητικούς με μοναδικό σύντροφο και στήριγμά της τον νεαρό γείτονά της Μανώλη. Σε τούτο το ταξίδι της φυγής, η ιστορία των ανθρώπων γύρω της ξεδιπλώνεται γεμάτη συνταρακτικές σκηνές, πόνο μα και ελπίδα.
Θάνατος επί πιστώσει
Πριν το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, πριν το ταξίδι στο τέρμα του κόσμου που ήταν ο Μεγάλος Πόλεμος και η Μεγάλη Σφαγή, ο στρατιώτης Φερντινάν Μπαρνταμού είναι μόνον ο Φερντινάν: ένα παιδί που μεγαλώνει στην άκρη της ζωής, στο χείλος της αβύσσου. Ένα παιδί που το ταΐζουν ο απόλυτος φόβος, η αχαλίνωτη απόγνωση και υποκρισία. Ένα παιδί που μεγαλώνει στους ρυθμούς της μαύρης κωμωδίας, της χρεοκοπημένης κοινωνίας, της επικείμενης καταστροφής. Μαθαίνει να λέει την ιστορία της ζωής του με τρόπο συγκλονιστικό: με φωνές, με παραμιλητά, με βρισιές και σιωπές, με πικρά, τραγικά, φλύαρα αποσιωπητικά… Αλλά προπάντων με γέλια.
Ντόμινο. Η τέχνη των αλυσιδωτών πτώσεων
ΕΠΤΑ αλληλένδετα διηγήματα, με το τέλος του καθενός να δίνει το λάκτισμα για την εκκίνηση του επόμενου. Οι κεντρικοί ήρωες, παίκτες γύρω απ’ το ίδιο τραπέζι αλλά και αθύρματα της Τύχης και του Χρόνου, είναι δεμένοι τόσο μεταξύ τους όσο και με το περιβάλλον με ορατά ή αόρατα νήματα. Έτσι, κάθε πτώση προκαλεί ένα κύμα νέων αλυσιδωτών πτώσεων, που άλλοτε είναι καταστροφικές και άλλοτε γίνονται έναυσμα για αναγέννηση και επανεκκίνηση, καθώς η σκυτάλη της δράσης περνά συνεχώς από το χέρι της ζωής σε αυτό του θανάτου και αντίστροφα.
Κορίτσι, θεά, βασίλισσα
Χιλιάδες χρόνια πριν, οι θεοί είπαν ψέματα: ότι η Περσεφόνη ήταν πιόνι στα παιχνίδια άλλων θεών· ότι ο Άδης την απήγαγε για να την κάνει γυναίκα του· ότι η μητέρα της, η Δήμητρα, στενοχωρήθηκε τόσο πολύ, που η Γη άρχισε να πεθαίνει.
Η πραγματική ιστορία είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα. Την Περσεφόνη δεν την τράβηξαν με το ζόρι στην Κόλαση, μόνη της πήδηξε. Δεν θα καθόταν να την παντρολογάνε με κάποιον εγωίσταρο θεό, που θα ’ταν περισσότερο ερωτευμένος με τον εαυτό του παρά μ’ εκείνη.
Οh, Canada
Ο διάσημος αριστερός ντοκιμαντερίστας Λέοναρντ Φάιφ υπήρξε ένας από τους 60.000 Αμερικανούς που διέφυγαν στον Καναδά για να αποφύγουν την επιστράτευση κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Βιετνάμ. Ο Φάιφ, στα εβδομήντα οχτώ του πια, πεθαίνει από καρκίνο στο Μόντρεαλ και συμφωνεί να δώσει μια τελευταία συνέντευξη, όπου είναι αποφασισμένος να φανερώσει όλα του τα μυστικά, για να απομυθοποιηθεί η μυθοποιημένη ζωή του. Τη συνέντευξη θα κινηματογραφήσει ο φιλόδοξος σκηνοθέτης Μάλκολμ Μακλίοντ, μαθητής και φανατικός οπαδός του.
Θεοί και θεατρίνοι
Ο θίασος του Περικλή απολαμβάνει το απόγειο της δόξας του στον Αγιόλυκο, ένα μικρό θεσσαλικό τσιφλίκι όπου οι κολίγοι ζουν – μυστηριωδώς – με αναπάντεχη αφθονία. Τη θεόσταλτη μα ευαίσθητη ευημερία διαφυλάσσουν, με κάθε κόστος, οι ευσεβείς γυναίκες του χωριού. Όλα βαίνουν καλώς, όσο όλοι κάθονται ήσυχοι στ’ αυγά τους. Η επιθυμία απαγορεύεται.
«Να δω τι θα πάθω». Με αυτή τη φράση η δεκάχρονη Νίνα αποφασίζει να παραβεί τα όρια και αποτολμά το αδιανόητο. Όταν το παιδικό της αμάρτημα συμπίπτει με μια δυσβάσταχτη απώλεια, η οργή ξεσπά πάνω της, γιγαντωμένη από τον φόβο και τη δεισιδαιμονία. Μέσα στην ταραχή που επικρατεί κανείς δεν αντιλαμβάνεται πού οδηγείται το παιδί, υπό το άδικο βάρος της ενοχής. Και κανείς δεν ψάχνει την αλήθεια.
Η Λούσυ δίπλα στη θάλασσα
ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2020, ο πρώην σύζυγος της Λούσυ Μπάρτον, ο Ουίλλιαμ, την παρακαλεί να αφήσει τη Νέα Υόρκη και να δραπετεύσει μαζί του σε ένα παραθαλάσσιο σπίτι που έχει νοικιάσει στο Μέην. Η Λούσυ συμφωνεί απρόθυμα, αφήνοντας στη μέση τα πιάτα στο νεροχύτη, πιστεύοντας ότι σε μία η δύο εβδομάδες θα επιστρέψει. Οι εβδομάδες όμως γίνονται μήνες, και η Λούσυ, ο Ουίλλιαμ και το περίπλοκο παρελθόν τους είναι εκεί μαζί, σε ένα μικρό σπίτι κουρνιασμένο πάνω σ’ έναν βράχο δίπλα στη θάλασσα.
Υπερβατικό βασίλειο
Η Γκίφτι σπουδάζει νευροεπιστήμες στην Ιατρική Σχολή του Στάνφορντ μελετώντας τα νευρωνικά κυκλώματα του εθισμού. Ο αδερφός της, ένας προικισμένος αθλητής λυκείου, πέθανε από υπερβολική δόση ηρωίνης μετά από έναν τραυματισμό που τον άφησε εθισμένο στα οπιοειδή.
Η καταθλιπτική μητέρα της είναι πλέον κλινήρης. Η Γκίφτι είναι αποφασισμένη να αντιμετωπίσει μέσω της επιστήμης τον πόνο που βλέπει παντού γύρω της. Το πάθος της για την επούλωση των τραυμάτων της την οδηγεί στα άδυτα της επιστήμης, μα δεν την αποτρέπει να αποζητά την παιδική της πίστη στον Θεό.
Χτίσε μία γέφυρα στα σύννεφα
Μια φάρμα, στη μέση ενός καταπράσινου λιβαδιού της νοτιοδυτικής Ουαλίας. Παντού γύρω πράσινο, ησυχία και ξεγνοιασιά. Δεν υπάρχουν δρόμοι, αυτοκίνητα, πολυκατοικίες, τεχνολογία. Ούτε καν άνθρωποι.
Εκτός από έναν…
Κάθεται στη βεράντα της φάρμας και απολαμβάνει αυτό που αναζητά ο καθένας. Την απόλυτη ηρεμία.
Όταν ήταν μικρός είχε ένα όνειρο. Να γίνει βιβλιοθηκάριος. Να περιστοιχίζεται από βιβλία, να τα μυρίζει ολημερίς, να τα διαβάζει, να ταξιδεύει μέσα από τις σελίδες τους, να τα προτείνει σε άλλους.
Να ζει με αυτά.
Μέχρι που η μοίρα τού έπαιξε το πιο σκληρό, το πιο αδυσώπητο, το πιο απάνθρωπο παιχνίδι. Του στέρησε τη βασικότερη από τις πέντε αισθήσεις. Την όραση.
Ήταν μόλις δεκαοκτώ χρόνων τότε…
Ο Μπαχ για Παιδιά
«Οι άνθρωποι ερωτεύονται μόνο και μόνο επειδή βαριούνται», είπε ο Ντέξτερ. Η Αθίνα και ο Ντέξτερ, με τα δύο παιδιά τους, το ένα στο φάσμα του αυτισμού, ζουν μια συμβατική ζωή σ᾽ ένα προάστιο της Μελβούρνης. Κάποια στιγμή εισβάλλει στη ζωή τους μια παλιά φίλη του Ντέξτερ, μαζί με την αδελφή της και τον πρώην εραστή της. Ένας αλλιώτικος, ανέμελος κόσμος ανοίγεται μπροστά τους και η τακτοποιημένη ζωή της οικογένειας ανατρέπεται.
Η φωνή του Μπελαρούς
Τι δουλειά μπορεί να έχει ένα πιάνο στο σπίτι που μόλις νοίκιασε στην Θεσσαλονίκη, αναρωτιέται ο Λάζαρος. Γιατί από τα πλήκτρα, που είναι όλα τους λειτουργικά, μόνο αυτά τα τέσσερα ακούγονται παράξενα; Σε ποιον στα αλήθεια ανήκει και τι το αιφνίδιο του συνέβη ώστε να αφήσει πίσω του κάτι τόσο μεγάλο και σημαντικό; Η αποκάλυψη όμως του μυστηρίου είναι για τον ίδιο ένας δρόμος δύσβατος που θα αλλάξει τη ζωή του για πάντα!
Μπέτι Μπου
Η Νούριτ Ίσκαρ, πρώην επιτυχημένη συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων στα όρια της κρίσης της μέσης ηλικίας, αναλαμβάνει να καλύψει για μια εφημερίδα το χρονικό της έρευνας της δολοφονίας ενός πλούσιου επιχειρηματία, σε ένα από τα ακριβότερα ιδιωτικά προάστια του Μπουένος Άιρες. Μαζί με τον νεαρό δημοσιογράφο του αστυνομικού ρεπορτάζ, τον παλαίμαχο Χάιμε Μπρένα και υπό την εποπτεία του διευθυντή της εφημερίδας και πρώην εραστή της, η Νούριτ θα ανακαλύψει μια δολοφονική πυραμίδα που ακόμη χτίζεται, θα συλλογιστεί τον θάνατο και τον έρωτα, θα κοιτάξει το πέρασμα του χρόνου πάνω της, θα αμφισβητήσει τον εαυτό της αλλά και κάθε είδους εξουσία γύρω της, θα αναρωτηθεί για το νόημα της αλήθειας και για «τον τρόπο που η ζωή της κάθε μέρας, το καθημερινό, ακόμα και το μπανάλ, μπλέκεται με το έγκλημα σ’ ένα χαρμάνι, που αφαιρεί τη δραματικότητα του τρόμου και κάνει τρομαχτικό το καθημερινό».
Εκείνη τη νύχτα στη βιβλιοθήκη
Την τελευταία νύχτα πριν από την αποφοίτηση, επτά φοιτητές συγκεντρώνονται στο υπόγειο της Βιβλιοθήκης Σπάνιων Βιβλίων του πανεπιστημίου τους. Δεν επιτρέπεται να βρίσκονται εκεί μετά το πέρας του ωραρίου, ωστόσο το μέρος είναι ιδανικό για αυτό που σχεδιάζουν – μια τελετή εμπνευσμένη από την αρχαία Ελλάδα, που στόχο έχει να τους απαλλάξει από τον φόβο του θανάτου. Είναι η καλύτερη ώρα για να αναζητήσουν τη σοφία των αρχαίων θεών, πριν σκορπίσουν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα αναζητώντας την τύχη τους.
Η επικράτεια του ψέματος
Ρους του Κιέβου, 11ος αιώνας. Με πόση ακρίβεια αντικατοπτρίζονται τα γεγονότα εκείνων των χρόνων στις σκανδιναβικές ιστορίες; Μόνο ένα πράγμα μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα· εκείνη την εποχή ένιωθαν, υπέφεραν και αγαπούσαν όπως και σήμερα. Οι ήρωες αυτού του μυθιστορήματος είναι σύγχρονοι άνθρωποι, αλλά μια τυχαία συνάντηση τους αναγκάζει να βουτήξουν σ’ ένα χιλιόχρονο μυστικό, και η επιθυμία να μάθουν την αλήθεια του παρελθόντος αποκαλύπτει με απροσδόκητο τρόπο και τα δικά τους μυστικά. Με αφετηρία την Αγία Σοφία του Κιέβου με τις αρχαίες επιγραφές στους τοίχους της, ξεκινούν το ταξίδι τους στη Σκανδιναβία, την πατρίδα της νύφης του Γιαροσλάβ του Σοφού, Ίνγκιγκερντ.
Στη σκιά ενός μπισκότου
Ο έρωτας, η επιστήμη, η αξία του να έχει κανείς κοινωνική συνείδηση, έστω και χωρίς κομματική ταυτότητα, είναι τα θέματα που θίγονται στις ατελείωτες συζητήσεις του φοιτητή Πέτρου Ιωνεκίδη με τον φίλο και συμφοιτητή του Χαράλαμπο. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από αυτές τις παθιασμένες συζητήσεις έρχεται η ώρα να αποδειχθούν κατά πόσο ισχύουν στην πράξη.
Μετά από κάποια χρόνια, ο Πέτρος ως χημικός μηχανικός προσπαθεί να ανακαλύψει αν γίνονται παρατυπίες ως προς την ασφάλεια των τροφίμων στο εργοστάσιο παραγωγής μπισκότων όπου εργάζεται.
Τέσσερα ερωτικά γράμματα
«Ήμουν δώδεκα χρονών όταν πρωτομίλησε στον πατέρα μου ο Θεός. Δεν μίλησε πολύ. Του είπε να γίνει ζωγράφος, μα δεν μπήκε σε περισσότερες λεπτομέρειες».
Στο Δουβλίνο, ο πατέρας του Νίκολας παρατάει τα πάντα προκειμένου ν’ αφοσιωθεί στη ζωγραφική. Σ’ ένα νησί της δυτικής Ιρλανδίας, η νεαρή Ίζαμπελ φεύγει για τη μεγάλη πόλη, κουβαλώντας μια βουβή ενοχή. Πατώντας στα χνάρια του μαγικού ρεαλισμού, ο Νάιαλ Ουίλλιαμς γράφει για την αμφιβολία και την πίστη, για το πάθος και την παραίτηση, για τη συντριβή και το απρόσμενο θαύμα, καθώς διηγείται την ιστορία δυο ζωών που οδεύουν ανεπίγνωστα μα ακαταμάχητα προς το πεπρωμένο τους.
Τα κορίτσια του Λα Μπαλέν
Παρίσι, 1720. Η προϊσταμένη του νοσοκομείου καλείται να επιλέξει εκατό περίπου «εθελόντριες» για να τις στείλει στη Λουιζιάνα, όπου πρόκειται να παντρευτούν Γάλλους αποίκους. Στο ταξίδι αναπτύσσεται μια απρόσμενη φιλία μεταξύ της Σαρλότ, ενός δωδεκάχρονου ορφανού με κοφτερή γλώσσα, της Πετρονίλ, μιας άφραγκης νεαρής αριστοκράτισσας, και της Ζενεβιέβ, μιας «αγγελοποιού». Όπως και οι υπόλοιπες γυναίκες πάνω στο Λα Μπαλέν, δεν γνωρίζουν τίποτα για το τι τους περιμένει στην άλλη πλευρά του ωκεανού· ούτε για τις σχέσεις που θα χτίσουν ούτε για τις αντιξοότητες που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ούτε για τις προδοσίες που θα υπομείνουν σε αυτό τον άγριο και όμορφο τόπο.
Συνωμοσία στην Μπελγκράβια
Μιας και η καλή κοινωνία του Λονδίνου την αγνοεί, αυτό δίνει όλο το περιθώριο στη Σάρλοτ Χολμς να εξασκήσει τις ερευνητικές της ικανότητες. Ως «Σέρλοκ Χολμς – σύμβουλος, ντετέκτιβ» και με τη βοήθεια της κυρίας Γουάτσον, έχει μέχρι στιγμής ορισμένες αξιοσημείωτες επιτυχίες, αλλά δεν είναι καθόλου προετοιμασμένη για τη νέα πελάτισσα που φτάνει στο γραφείο της στην οδό Άπερ Μπέικερ.
Η λαίδη Ίνγκραμ, γυναίκα του καλού φίλου και ευεργέτη της Σάρλοτ, θέλει από τον Σέρλοκ Χολμς να βρει την πρώτη της αγάπη, που έχασε το ετήσιο ραντεβού τους. Ακόμα κι αν παραμερίσει τα θέματα διακριτικότητας και εμπιστοσύνης, η υπόθεση γίνεται ακόμα πιο προσωπική για τη Σάρλοτ, καθώς ο αγνοούμενος δεν είναι άλλος από τον ετεροθαλή αδερφό της.
Ο κύβος: Τα μυστικά του μαύρου δαχτυλιδιού
Το πέπλο της νύχτας σκέπασε ακόμα μία φορά το Βασίλειο του Έλμερεστ και οι Καμπίσιανς κοιμούνται ήσυχοι στο χωριό Κάμπους. Το μόνο που ακούγεται είναι ο ψίθυρος από τα αστέρια… Ο Γκαρθ στέκεται στο ψηλότερο μέρος του Κάστρου, σκεπτόμενος τη διάσωση της Πριγκίπισσας Αμέλιας από τα χέρια της σκοτεινής Μάγισσας Αλμήρας. Ένα ταξίδι ελπίδας ξεκινά στη χώρα της Αστόνιας. Θα μπορέσει άραγε ο Γκαρθ να βρει την απαραίτητη βοήθεια; Θα μπορέσει να φέρει εις πέρας την αποστολή; Η Μάγισσα όμως παρατηρεί, έχει άλλα σχέδια και το Βασίλειο του Έλμερεστ έρχεται αντιμέτωπο με τον Στρατό του Σκοτεινού Βασιλείου, τους Γκαργκόριανς.
Μη λογοτεχνικά βιβλία
Μύθοι της Γεωγραφίας
Είναι στ’ αλήθεια η γεωγραφία πεπρωμένο;
Τέρατα και δράκοι δεν εμφανίζονται πλέον στους χάρτες, αλλά η αντίληψή μας για τον κόσμο εξακολουθεί να διαμορφώνεται από γεωγραφικούς μύθους. Όπως, για παράδειγμα, ότι η Ευρώπη είναι το κέντρο του κόσμου, ή ότι η ανέγερση τειχών στα σύνορα είναι η λύση για τη μετανάστευση, ή ότι η Ρωσία είναι προδιαγεγραμμένο ότι θα απειλεί τις γειτονικές της χώρες. Σε αυτό το ανατρεπτικό αλλά τεκμηριωμένο βιβλίο, ο Πολ Ρίτσαρντσον αμφισβητεί τις τρέχουσες δημοφιλείς εξηγήσεις του γεωγραφικού ντετερμινισμού και δείχνει πως ο κόσμος μας συχνά απέχει από την απεικόνισή του στον χάρτη.
Το αντίδοτο
Σε μια εποχή που σε βομβαρδίζει με μηνύματα “πώς να έχεις ακλόνητη αυτοπεποίθηση”, “πώς να εκπληρώσεις το δυναμικό σου”, “πώς να ξεχωρίσεις” και “πώς να είσαι ο αυθεντικός σου εαυτός”, αλλά και σε μια εποχή που παράλληλα το άγχος, η κατάθλιψη και η μοναξιά διαρκώς αυξάνονται, ο best seller συγγραφέας Δημήτρης Φλαμούρης PhD δείχνει πως η ίδια η εποχή και οι συμβουλές που ακούς σε αρρωσταίνουν. Το φάρμακο που προτείνουν είναι το δηλητήριο.
Το Αντίδοτο είναι ένα βιβλίο σταθμός. Προσφέρει πρακτική και υπαρξιακή ανακούφιση μέσα από μια βαθιά κατανόηση της ανθρώπινης φύσης.
Πώς μαθαίνουμε
Πώς μαθαίνει ο εγκέφαλός μας; Πρόκειται για το πιο «καυτό» ερώτημα των επιστημόνων της Τεχνητής Νοημοσύνης, στην προσπάθειά τους να κάνουν τις μηχανές να «μαθαίνουν» ακριβώς όπως η «απόλυτη μηχανή μάθησης», ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
Πώς μπορεί ο εγκέφαλός μας να είναι τόσο αποτελεσματικός ήδη από τη γέννησή μας και πώς εξελίσσεται στη διάρκεια της ζωής; Ποια νευρωνικά κυκλώματα καθορίζουν την «πλαστικότητά» του στο πέρασμα των χρόνων; Ποιοι κανόνες διέπουν τους αλγορίθμους του εγκεφάλου μας καθώς σχηματίζουν τις μαθηματικές έννοιες, την αναπαράσταση του κόσμου, τις γλώσσες, την ανάγνωση, την καλλιτεχνική δημιουργία,… ακόμη και τη διαίσθηση;
Τα ραντεβού της ιστορίας
Τι είναι ένα γεγονός, ένα συμβάν; Το ερώτημα δεν έχει μόνο θεωρητική αξία, καθώς επηρεάζει την ίδια την πορεία της ύπαρξής μας. Υπάρχουν στιγμές που νιώθουμε μέσα μας τη ρωγμή του χρόνου, αυτό που χωρίζει καθαρά το πριν από το μετά. Καμιά φορά, όμως, τα πράγματα είναι πιο αβέβαια. Το παρελθόν μοιάζει να κρατάει πολύ, και πρέπει να περιμένουμε από τη μνήμη να διαμορφώσει εκ των υστέρων το νόημα των όσων συνέβησαν.
Εμπνευσμένο από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ που μεταδόθηκε από το κανάλι Arte, το βιβλίο διερευνά το ζήτημα αυτό με αφετηρία τριάντα ιστορικές στιγμές που διατρέχουν όλες τις εποχές και όλο τον κόσμο. Κάθε συμβάν, είτε διάσημο είτε πιο απρόσμενο, εμφανίζεται πάντα σαν πύλη εισόδου σε μια ιστορία που θέλει να είναι δεκτική στη φαντασία, στη μνήμη και στο συναίσθημα.
Η μετάφραση του κόσμου
Στις τέσσερις παρουσιάσεις, που συγκεντρώθηκαν σ’ αυτό το βιβλίο, ο Βάσκες διερευνά το αν η λογοτεχνική μυθοπλασία αποτελεί έναν τρόπο κατανόησης της ζωής που δεν συναντάται σε κανένα άλλο γνωστικό ή δημιουργικό πεδίο· το αν η λογοτεχνία μπορεί να μεταφράσει, να ερμηνεύσει και, συνεπώς, να φωτίσει τον κόσμο· το αν έχει τη μοναδική ικανότητα να διασαφηνίζει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας –το μυστήριο κάθε ζωής, τη σύνδεσή μας με το παρελθόν, την τεταμένη σχέση μας με την πολιτική– και να μετατρέπει αυτή την ερμηνεία σε γνώση.
Sapiens
10 χρόνια επετειακή έκδοση, με έναν νέο επίλογο.
Ο πλανήτης Γη έχει ηλικία 4,5 δισεκατομμυρίων ετών. Μέσα σε ένα ελάχιστο κλάσμα αυτού του χρόνου, ένα είδος ανάμεσα σε αμέτρητα άλλα τον κατέκτησε: Εμείς.
Είμαστε τα πιο εξελιγμένα και πιο καταστροφικά ζώα που γεννήθηκαν ποτέ. αλλά τι είναι αυτό που μας κάνει τόσο έξυπνους; Τι μας κάνει θανατηφόρους; Τι μας κάνει Σάπιενς;
Σ’ αυτό το τολμηρό, προκλητικό βιβλίο-ορόσημο, ο Γιουβάλ Νώε Χαράρι διερευνά ποιοι είμαστε, πώς φτάσαμε ώς εδώ και πού πάμε.
Πίνοντας καφέ με τον Αριστοτέλη
Τον φιλόσοφο της αρετής και της ευδαιμονίας μέσα στην πόλη.
– Ήτανε καλός μαθητής ο μέγας Αλέξανδρος
– Η συνέχεια της πορείας και της ζωής του Αλεξάνδρου σάς κάνει υπερήφανο;
– Πόση σημασία έχει για έναν χαρισματικό ηγέτη η σφαιρική εκπαίδευση, η γνώση της ανθρώπινης ύπαρξης;